Nice to meet you Denmark (L)

Na een zomer doorwerken i.p.v. vakantie nemen werd het voor mijn lichaam toch echt tijd even te ontspannen en met andere dingen bezig te zijn. Ik hou van auto rijden, een beetje wegdromend genieten van de omgeving al voorbij zoevend + ik ben benieuwd naar Scandinavië met eigen ogen. Dat maakt 1+1 en voor ik het wist zat ik in de auto richting Denemarken. Hierboven zie je de route die we in een paar dagen hebben uitgestippeld en de trip voorbereid. Een echte roadtrip! Niet te lang op dezelfde plek blijven en vooral ook in de auto genieten van de omgeving. Het weer was prachtig en dat maakt het nog beter.

DAG 1. We zijn begonnen met een stop in Ribe. In Ribe maakte we voor het eerst kennis met de Denen en hun huizen, winkels, eten, drinken en sfeer. Het beviel me meteen. En dan is Ribe nog niet eens zo’n ‘hippe’ stad als Aarhus, Odense of Kopenhagen. De sfeer is erg relaxt, alles oogt netjes, opgeruimd en geordend en de kleuren.. heerlijke pastelkleuren overal. De huizen wisselen elkaar af in geel, roze, blauw, grijs en antraciet. Prachtige kleurencombi’s. Strak en fris. Her en der tref je wel een huis aan met rode bakstenen en ook veel zogenaamde vakwerkhuizen (een bouwwijze om muren te maken). Laatst 2 genoemde vind ik persoonlijk niet mooi. De gestucte huizen daarentegen zijn geweldig. Ribe is het oudste stadje van Scandinavië en tevens bekend om de Vikingen. Die schenen hier veel te komen 😉 Maar daarvoor verwijs ik je naar Wikipedia. Ribe ligt ook tegen het natuurpark de Waddenzee aan. Ja, de Waddenzee kennen we in NL ook maar loopt door tot in Duitsland en Denemarken en in Denemarken is het gebied benoemd tot nationaal park en zijn sommige delen zelfs opgenomen tot de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Na een lunch aan het water in het zonnetje en wat rondgeslenter door het stadje werd het tijd om de reis te vervolgen richting de locatie van de eerste overnachting: Haarboore, strak aan het strand (in de duinen) en tegen het natuurpark Thy National Park aan. Het huisje, gelegen op een soort vakantieparkje (maar heel anders dan het heutekneuterige in NL) was een plaatje om te zien. Omdat we vrij laat aankwamen en vrij vroeg vertrokken heb ik van het huisje zelf en de omgeving niet heel veel kunnen zien maar ik denk dat het zeker een aanrader is om een paar dagen te verblijven op deze plek. De meeste huisjes zijn ook pas te huren bij min 3 nachten maar het lukte om last minute voor 1 nachtje te boeken. De ligging was vrij gunstig voor de verdere reis en het leek me leuk om verschillende verblijfjes te boeken en niet enkel en alleen hotels. Ik vind het leuk om ook van de huisjes en hotels inspiratie op te doen. Het strand is overigens ook prachtig, lekker breed! En wat blijft die zee toch altijd impressive hè? Wist je trouwens dat waar je ook in Denemarken bent, je nooit verder dan 40 km van de zee verwijderd bent? Best fijn idee toch 🙂 Dit zal te maken hebben met alle uitstroompjes van de zee. Je krijgt het idee dat overal meren zijn maar het is zee. Dit bleek wel toen ik in Svendborg op een steigertje stond en er allemaal kwallen voorbij kwamen drijven (of zwemmen.. ben ik nog niet helemaal over uit :p).

DAG 2. De volgende ochtend vroeg op pad om met de veer over te steken van Harboore (helaas biedt mijn toetsenbord geen optie voor een o met een streepje erdoor – want dat ziet er ook altijd heerlijk uit) richting Agger en onze weg te vervolgen door een schitterend natuurgebied: Thy National Park. Waar het nationaal park Waddenzee geschikt is voor het spotten van de zogenaamde ‘Zwarte zon’: het fenomeen waarbij duizenden spreeuwen zich in de schemering vertonen en patronen vormen (maar wij helaas geen tijd voor hadden), kwamen we wel een aantal spreeuwengroepjes tegen al rijdend over de uitgestrekte natuur in Thy. Het veertje was KOUD maar met dikke trui en jas was het snelle overtochtje zo gepiept. Alles betalen met Deense kronen, dat is wel even wennen (en rekenen!).

Thy biedt vertier voor vogelaars maar überhaupt is het heerlijk om te doorkruisen en genieten van de rust en wijdsheid. We zijn ‘omhoog’ gereden tot aan Klitmoller: ook wel bekend als Cold Hawaii. Dé surfspot voor windsurfers. Ha, laat ik daar nou net kennis mee gemaakt hebben afgelopen zomer. Deze spot komt op mijn to-do lijstje te staan voor als ik gevorderd ben 😉 Het is er winderig maar ohh jongens… mooi:

Na goed uitgewaaid te hebben en erachter te komen dat er niks, nada, niente geopend is om half 11, daar waar we immense behoefte hebben aan koffie!! zijn we verder gaan rijden richting Aarhus, city of smiles, culturele hoofdstad van 2017 van Europa en hoofdstad van Jutland. Gelukkig vonden we nog een goede coffee to go bij een camping waar een allervriendelijkst mevrouwtje ons heerlijke koffie schonk. De oversteek naar Aarhus (van links naar rechts) verliep vlotjes en rond 14.30 waren we ingecheckt in ons hotel, hartje centrum. Dit hotel heet Oasia en is een prima aanrader. Na het inchecken de stad ingewandeld. Al snel spotte ik in de hoofdstraat een winkel van Hay, snel even kijken. Verder was deze straat niet erg speciaal maarr we wisten waar we moesten zijn en kwamen uiteindelijk bij het echt leuke gedeelte van Aarhus. Dit oudste stuk van Aarhus heet Latin Quarter ook wel ”Latinerkvarteret” en hier vind je straatjes met schattige, stijlvolle boetiekjes, binnenpleintjes overal en veel gezellige horeca. Very charming en sfeervol. Het was inmiddels vrijdagmiddag, borreltijd, dus overal troffen we gezelligheid aan. Ik heb in het boek ”Wat we van de Scandinaviers kunnen leren” (een tip van een vriendin) gelezen dat de scandinaviers met een gerust hart hun kinderwagen buiten laten staan als ze even een winkel in gaan en JA, dat doen ze dus echt. Kun je je het voorstellen hier in NL? Ook opvallend is dat iedereen op de fiets een helm op heeft. Brave hendrikjes, die Denen 😉

Om onze trek te stillen zijn we naar de foodmarket van Aarhus gegaan. Eens even kijken, wat moeten we bestellen joh. Zoveel keus maar toch ook wel wat anders dan we gewend zijn. Uiteindelijk met een bowl thais en een bord beef en twee goed stevige biertjes (duuur) een plekje tussen de andere bezoekers aan de lange tafels te midden van de standjes gevonden. Gezellig hoor 🙂

Verder wil ik even stilstaan bij de ontzettend coole vestiging van &Other Stories in Aarhus. Zowel van binnen en buiten een plaatje. De inhoud van dit pand is GROOT, de indeling van de winkel speels. Zeker de moeite waard om even op te zoeken.

Dag 3. Wederom vroeg de wekker, ontbijtje verorberen bij het hotel ennnnn door. Op pad richting het FUNEN eiland. Funen zorgt voor rust (nog meer rust!) en is het op-een-na grootste eiland van Denemarken. Het zogenaamde tuin-eiland heeft vissersdorpjes en mooie haventjes. De eerste stop zou een koffietentje met italiaans ijs zijn (van te voren over gelezen) in een haventje met in- en uitgaande bootjes. Dit liep even anders. Het tentje ging mooi niet open. Waarschijnlijk seizoen voorbij. Jammer maar desalniettemin een heerlijk plekje om even aan het water te zitten, te genieten van het zonnetje, de bootjes en heerlijke koffie. Prachtige kleuren, licht en materialen trof ik aan. Verder gereden naar een grote stad te midden van dit eiland, studentenstad Odense. Odense is niet per definitie heel bijzonder. Niet qua winkelgebied in ieder geval. Op de H&M na, die is wel het vermelden waard. Deze H&M heeft een groot woongedeelte 🙂 Na een lunch waarbij zonder selfservice je heeel lang kan wachten voor er iets gaat gebeuren, zijn we verder gegaan naar Svendborg. Hier de 3e overnachting in hotel Marie Stella Maris. Een plaatje van een boetiekhotel aan het einde van een laatje boompjes aan weerszijden en geleden aan water. Goed vertoeven, prachtig uitzicht, vriendelijke mensen, mooie kamers, mooi hotel. In de avond langs het water en de vila wijken richting Faaborg gereden om een eetplekje te vinden waar we lekker vis zouden kunnen eten. Ik heb een verrassing voor je: dit hebben ze niet! Er zou wel een vrij prijzig restaurant in de buurt zijn maar deze was mij persoonlijk iets te culi. Ik aasde gewoon op een lekker stukkie zalm. Uiteindelijk in Svendborg onder een heater bij een eetcafétje neergeploft waar ze heerlijke zalm serveerden (boven verwachting lekker) met een smakelijke salade (goede dressing ook! heel wat anders dan je in NL gewend bent). Dit tentje heette Café Under Uret Svendborg.

Dag 4. Na goede nachtrust op de, hoe kan het ook anders, hasting matras van hotel Marie Stella Maris, ontbeten met een view. Daarna even het steigertje opgelopen want dat vind ik er altijd zo heerlijk uitzien vanaf het tv scherm 😉 Je zou toch maar een huis hebben aan dat water met zo’n uitzicht, prachtig licht en een steigertje waar je lekker met je beentjes over de rand kunt bungelen (evt. al nippend aan een wijntje) in een land waar ook nog eens de werk-vrije tijd balans perfect is. Lesson learned in Denemarken :p Na het vertier op de steiger de auto weer bepakt voor de terugreis. Via het dorpje Faaborg, wat een verrassend leuk plekje bleek te zijn,  de terugweg naar NL ingezet.

Het is een aanrader, zo dichtbij maar zo fijn. Gaat het zien 🙂

Geschreven door
More from Femke

In love met houten vloeren!

Facebook Twitter Google+ Pinterest LinkedIn In het stulpje wat ik binnenkort mag...